torstai 15. toukokuuta 2014

"Minussa on ongelma, jokin virhe ohjelmoinnissa"

Kun joku soittaa kaksi eri nuottia ja kysyy minulta kumpi oli korkeampi ja kumpi matalampi, en osaa vastata siihen. Tämän takia minut joskus leimattiin jopa sävelkuuroksi. Hassu homma kuitenkin on, että kun minulle antaa vaikkapa pianon nenän eteen, osaan pimputella tuttuja sävelmiä päästäni (en siis ole koskaan soittanut pianoa, enkä osaa nuotteja), ja kuulen heti jos menee vahingossa nuotin vierestä. En erota myöskään oikeaa ja vasenta, joten luulen että tuo korkean ja matalan äänen erottaminen johtuu samasta aivohäröstä kuin se.

Tänään huomasin, että jos edessäni on kaksi eri väriä, jotka ovat erisävyisiä, en osaa ollenkaan sanoa kumpi on vaaleampi ja kumpi tummempi, mutta itse värinäkötestissä minulla ei ole mikään ongelma laittaa värejä järjestykseen. Värinäkötestin voi tehdä esimerkiksi täältä. Mitä pienemmän pistemäärän saa, sitä parempi värinäkö, nolla on toisin sanoen paras. Itse sain neljä pistettä, mites te? :D Normaali värinäkö on tietääkseni 0-100. Mikäli saa enemmän kuin sata pistettä, kärsii luultavasti jonkinlaisesta värisokeudesta.



3 kommenttia:

  1. Olipas hankala väritesti. :D Mä sain 86 pistettä eli aika kamalan huono tulos. En mä ole ihan varma, että onko tämän tietokoneen näyttö hyvä vai huono, mutta en mä varmaan sitä voi pelkästään syyttää. Mun isä on jossain määrin värisokea ja mä en itse ole (ainakaan jonkun koulussa tehdyn pikatestin mukaan), mutta oliskohan mulla sittenkin perittynä joku piilevä värihahmotusongelma....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut onhan toi tulos vielä selkeästi normaalin värinäön piirissä. Yksi mun kaveri sai 200, eli ei tuo ole mitenkään paha ;D

      Poista
  2. Joskus pari vuotta sitten tein tuon ja sain 8 pistettä, nyt tein uudestaan ja sain taas 8 :D Vaikein on mulle näköjään sinivihreä ja sinivioletti :P

    Mutta ihan kiva testi kyllä :)

    VastaaPoista

Asiallista kielenkäyttöä sitten : )

Kiitos kommentista, tulen iloiseksi siitä!