sunnuntai 1. joulukuuta 2013

1. Luukku: Jeesus parantaa muulin, 2013

Jeesus parantaa muulin, 2013, Limppu Witick
Koska tänään on ensimmäinen adventtisunnuntai, päätin ottaa joulukalenterin teemaksi jotain hieman uskonnollisempaa, nimittäin lempiraamatunkohtani. Tässä lempiraamatunkohdassa erikoista on se, ettei sitä löydy Raamatusta, tai ainakaan meille tutusta Raamatun kaanonista. "Lempiraamatunkohta" saattaa siis olla harhaanjohtava nimitys, mutta en keksinyt parempaakaan. Teksti on niin sanottu koptikatkelma, jota tutkijat eivät ole voineet todistaa tarpeeksi luotettavaksi lähteeksi, jotta se otettaisiin mukaan Raamatun kaanoniin. Seuraavassa on oma, suomenkielinen käännökseni siitä, ja sen alla Richard Bauckhamin englanninkielinen käännös.

Jeesus parantaa muulin 
Ja tapahtui niin, että Herra jätti kaupungin ja käveli opetuslastensa kanssa vuorille. He tulivat vuoren luo, ja tie, joka johti ylös, oli jyrkkä. Sieltä he löysivät miehen, jolla oli muuli kantojuhtana. Mutta eläin oli kaatunut, koska mies oli pakannut sille liikaa tavaroita, ja nyt löi sitä niin, että se vuosi verta. Jeesus tuli hänen luokseen ja sanoi, ”Mies, miksi lyöt eläintäsi? Etkö näe, että se on liian heikko taakalleen ja että se kärsii kivusta?” Mutta mies vastasi ja sanoi, ”Mitä se sinua liikuttaa? Minä saan lyödä muuliani niin paljon kuin vain tahdon, koska se on minun omaisuuttani, ja minä ostin sen sievoisella summalla. Kysy noilta, jotka ovat sinun kanssasi, he tuntevat minut ja he tietävät tämän.” Joku opetuslapsista sanoi, ”Kyllä, Herra, hän on oikeassa. Me näimme kun hän osti sen.” Mutta Herra sanoi, ”Ettekö sitten näe, että se vuotaa verta, ettekö kuule kuinka se valittaa ja voihkii?” He vastasivat ja sanoivat, ”Ei, Herra, emme kuule, että se valittaa ja voihkii.” Jeesus tuli surulliseksi ja huudahti, ”Harmi, ettette kuule kuinka se valittaa Luojalle Taivaaseen ja huutaa armoa. Mutta kolminkertainen harmi hänelle, jonka takia se huutaa ja josta se valittaa tuskaansa.” Ja hän meni muulin luo ja koski sitä. Se nousi ylös ja sen haavat olivat parantuneet. Jeesus sanoi miehelle, ”Nyt, jatka matkaasi, äläkä enää tästedes lyö sitä, niin että sinäkin löydät armon.”

Jesus' healing of a mule 
It happened that the Lord left the city and walked with his disciples over the mountains. And they came to a mountain, and the road which led up it was steep. There they found a man with a pack-mule. But the animal had fallen, because the man had loaded it heavily and now he beat it, so that it was bleeding. And Jesus came to him and said, "Man, why do you beat your animal? Do you not see it is too week for its burden, and do you not know that it suffers pain?" But the man answered and said, "What is that to you? I may beat it as much as I please, since it is my property, and I bought it for a good sum of money. Ask those who are with you, for they know me and they know about this." And some of the disciples said, "Yes, Lord, it is as he says. We have seen how he bought it." But the Lord said, "Do you then not see how it bleeds, and do you not hear how it groans and cries out?" But they answered and said: "No, Lord, that it groans and cries out, we do not hear." But Jesus was sad and exclaimed, "Woe to you,  that you do not hear how it complains to the Creator in heaven and cries out for mercy. But threefold woes to him about whom it cries out and complains in its pain." And he came up and touched the animal. And it stood up and its wounds were healed. But Jesus said to the man, "Now, carry on and from now on do not beat it any more, so that you too may find mercy."

Kertokaa toki jos suomentaisitte jonkun kohdan paremmin, en ole mikään maailman loistokkain englanninosaaja.

Tämä "raamatunkohta" on lempparini monesta syystä: siinä osoitetaan, että armo kuuluu myös eläimille ja siinä poistetaan yleinen kristinuskolle tyypillinen käsitys eläimistä vain käyttötavaroina ja omaisuutena. Siinä osoitetaan sekä eläimen ja Jumalan suhteen olemassaolo että eläinten hyvinvoinnin ylipäätään olevan tärkeä asia. Toki Raamatun kaanonista löytyvät nämä kaikki osoitukset, mutta ne eivät esiinny samalla lailla yhdessä kohdassa, kuten tässä katkelmassa. Viimeaikoina, kandini aiheen liittyessä Jumalan ja eläimen suhteeseen, ovat yllättävän monet olleet aivan kauhuissaan ja tyrmistyneitä tai sitten pilkkaavia ja huvittuneita siitä väitteestä, että Jumalalla ja eläimillä edes voisi olla minkäänlaista suhdetta. Tyrmistys ja huvittuneisuus ovat yllättäviä reaktioita, etenkin siihen nähden että eläimet ovat Raamatussa niin keskeisessä osassa. Välillä ne kuuntelevat Jumalaa jopa paremmin kuin ihmiset ja välillä ylistävät Häntä ihmisten kanssa. Eläimet eivät myöskään ole syntiinlangenneita toisin kuin ihmiset, joten on hassu ajatus etteivät ne pääsisi ihmisen lailla palaamaan Paratiisiin, jonne ne alunperin luotiinkin. Kirjoitan tästä joskus pidemmät pätkät, muuten innostun aiheesta liikaa ja pian olen kopioinut koko 20-sivuisen kandini tänne, heh :D
Joka tapauksessa, vaikkeivat tutkijat olekaan voineet todistaa tätä raamatunkohtaa luotettavaksi, se kuitenkin osoittaa sen, että jo alkukirkossa Jeesukseen ja kristinuskoon on yhdistetty käsitys eläinten itseisarvosta. Eläinten itseisarvo siis ei ole mikään uusi ajatus, vaikka se nähdäänkin meidän "ituhippien" omana ja uutena painotuksena.




Oho, itse piirroksesta pääsen kirjoittamaan vasta nyt. Sain siihen niin suuren inspiraation kesken kandin tekemisen, että oli pakko keskeyttää kirjoittaminen ja käyttää kynää muuhun. Jeesuksen halusin mahdollisimman realistisen näköiseksi, joten otin mallia hänen kasvonpiirteisiinsä jonkin verran "rekonstuoidusta Jeesuksesta", jossa Jeesuksen kasvonpiirteitä selvitettiin ottamalla huomioon hänen aikansa lääketieteelliset, arkeologiset, maantieteelliset ja taiteelliset todisteet. Jeesus yleensä kuvataan suora- ja pitkähiuksisena sekä vaaleana, vaikka todennäköisesti Jeesuksella oli tummahko iho ja hiukset, sekä aikansa hiustyylin mukaisesti lyhyet hiukset. Ulkonäöllä ei loppupeleissä kuitenkaan ollut hirveästi väliä, sillä kukaan ei voi tietää miltä Jeesus näytti - saattoihan olla että hän muutenkin erikoisena miehenä oli vaikkapa pitkähiuksinen. Ulkonäköä enemmän keskityin sekä muulin että Jeesuksen ilmeisiin ja eleisiin. Jeesuksen kasvot ovat säälivät ja surulliset, mutta kuitenkin rakastavat ja hieman hymyilevät. Juuri sellaiset, mitä hainkin. Muuli puolestaan näyttää väsyneeltä, mutta rauhalliselta, ja sen toinen korva luimii hieman, mutta toinen liikahtaa uteliaasti eteenpäin. Täytyy tosin sanoa, ettei minulla ole minkäänlaista kokemusta muuleista, niiden koosta tai käytöksestä, joten saattaa olla, että eleet ja mittasuhteet ovat niin sanotusti pepullaan.

Jeesuksen ilme onnistui mielestäni loistavasti.
Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kokeilin sellaista piirustustyyliä, että jätän lyijynynänjäljet näkymään. En oikein tiedä pidänkö siitä vai en, mutta tähän työhön se mielestäni sopii. Työssä erityisen onnistunutta ovat mielestäni ilmeet ja eleet, paranneltavaa taas vaatisivat varjostukset, Jeesuksen parta sekä huulet.

Lukijoiden kommentteja, pohdintoja tai kysymyksiä olisi mukava saada, ainakin mikäli jokin asia jäi epäselväksi. Toivottavasti eka luukku oli kuitenkin mieluinen ;)

Ihanaa ensimmäistä adventtia!


EDIT: tiivistelmä kandistani löytyy täältä.

4 kommenttia:

  1. Tuo ilme on kyllä onnistunut!! :-)

    VastaaPoista
  2. Onpa varmaan kaunein kuva Jeesuksesta, jonka olen pitkään aikaan nähnyt! Varmaan siksi, että kuva on niin realistinen eikä se tyypillinen länsimainen, vaalea ja nuori mies, jona Jeesus yleensä kuvataan. :) Ja ilme on oikein onnistunut!

    Ja nyt kysyn Jumalalta, miksi tuo kohta ei ole Raamatun kaanonissa. Miksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huhhuh mikä kehu! Kiitos :)

      En ole Jumala, mutta voin yrittää vastata kysymykseesi :D Ensinnäkin tuo teksti on aika uusi, muistaakseni peräisin 300-luvulta. Toiseksi, se on paljon radikaalimpi kuvaus Jeesuksen ja eläinten kohtaamisesta kuin mihin on totuttu. Andrew Linzey kommentoi kohtaa näin: "The text unambiguously invites us to picture Jesus as compassionate to animals, even as a healer of their suffering. Perhaps Dunkerley is right; that thought was deemed so radical that it helps explain why the text was jettisoned at an early stage. - - -. One cannot help wondering whether there are other, yet to be translated, texts similarly buries away in libraries that support this more inclusive view of Jesus' ministry."

      Poista

Asiallista kielenkäyttöä sitten : )

Kiitos kommentista, tulen iloiseksi siitä!