torstai 28. helmikuuta 2013

Itsetehtyjä kortteja

...tai ainakin melkein itsetehtyjä kaikki.

Olen hyvin huono tekemään kortteja. Minulla ei ole a) malttia b) taitoa tai c) rahaa, jonka haluaisin käyttää askarteluun. Maltin puutos on edellä mainituista syistä varmaankin suurin. Itsetehdyt kortit voivat kuitenkin olla aivan huippukauniita, ja varsinkin äitini on todellinen haka tekemään niitä. Kadehdin häntä.

Jokatapauksessa, jos olet todellinen tumpelo tekemään itse kortteja, niin tässä muutama vinkki:




1. Googlaa mallikortteja, ja tee omistasi sinne päin niistä aineksista mitä saatavilla on:









Kuvassa tekemäni kastekortti. Ei todellakaan niin hieno kuin alkuperäinen kortti, mutta ihan tyytyväinen olen. Tässä alkuperäinen malli: http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/51936/1565012.jpg
Vaunun vaaleanpunaiset osat olen leikannut Fazerin karpalo- ja vadelmasuklaan kääreistä (omnomnom) ja valkoiset osat serveteistä. Pienet kukkatarrat ovat joitain ikivanhoja kynsitarroja, jotka olen joskus ostanut, mutten ikinä käyttänyt. Kuvassa liima ei ole vielä kuivunut, siksi kortti näyttää ehkä hieman sottaisemmalta kuin se oikeasti oli.



2. Kehittele jotain täysin omaa


Yleensä minun "kehittele jotain täysin omaa" -korttini menevät pieleen, koska korttisilmäni ovat sokeutuneet. Viimeksi kuitenkin onnistuin mielestäni oikein hyvin:



Leikkasin maalarinteipistä siluetin, tähdet ja viivat ja sommittelin ne maalauspaperille. Sitten maalasin ympärille kaikkea jännää ja poistin teipit. Tähtikuvio on Feeniksin tähtikuvio. Alunperin minun olisi pitänyt tehdä Kalojen tähtikuvio, mutta se meni hankalaksi, kuvion ollessa niin monimutkainen.

Vinkki: tee tähtiä varten kaksi kolmiota ja aseta ne päällekäin. Saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta itselläni meni ikä ja terveys kun yritin leikata teipistä suoraan tähtiä. Älysin vasta puolessa välissä että hei, tähtihän koostuu kahdesta kolmiosta... ._.




3. Käytä hyödyksesi ilmaisia kuvanmuokkausohjelmia


Tämä saattaa kuulostaa vaikealta niille, jotka ovat kuin minä, eli eivät osaa englantia tai muokata kuvia. Netissä on kuitenkin myös helppoja ohjelmia, esimerkiksi picmonkey.com, joka on ehdoton suosikkini.

Ohjelmaa on pienen harjoittelun ja kokeilemisen kautta helppoa, ilmaista ja nopeaa käyttää, eikä rekisteröitymistä vaadi kuin osa toiminnoista. Harjoitella voi esimerkiksi painamalla alhaalla olevaa valkokehystettyä "Edit a photo ->" -linkkiä, jolloin edes omaa kuvaa ei tarvitse lisätä.

Sen jälkeen kun kuvat on muokattu, ne voidaan tulostaa tai lähettää kehitettäväksi esimerkiksi Ifolorille. Ystävänpäiväksi tilasin 13 korttia (valokuvina), joiden hinnaksi tuli yhteensä 3 euroa postikuluineen, joten hinnankaan ei pitäisi painaa. Tässä pari niistä:







Toivottavasti vinkeistä oli jotain hyötyä! Toivotan iloa korttien tekemiseen : )

5 kommenttia:

  1. Olen otettu että yritit tehä kalojen tähtikuvio ! :) Olen itse kala siis.. Ja hei miten paljastat maalaus arvonnan voittajan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen kalat, samoin kaksi ystävääni, joille nuo kortit tein : ) Arvontapäivä 19.3 on itseasiassa syntymäpäiväni.

      Paljastan voittajan videopostauksella tai sitten ihan tavallisella postauksella, en ole varma vielä. Yritän paljastaa voittajan heti aamusta.

      Poista
  2. Hehe!Kaloja me kaikki sitten ! eli ei kauaaa enää !:)Kun itsekkin osallistunut siihen! :)Miten valitset tuon voittajan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitan osallistujien nimet ja maalausaiheet paperille, heitän paperit pipoon ja arvon : )

      Poista

Asiallista kielenkäyttöä sitten : )

Kiitos kommentista, tulen iloiseksi siitä!