torstai 14. elokuuta 2014

Hattujen vallankumous

Ihana kesäloma! Herään aamulla ennen seitsemää, keitän kahvit, moikkaan Korppua, kun hän lähtee töihin ja maalaan neljään (eli perustyöpäivän ajan). Korppu saapuu töistä, tölläämme Family Guyta, minä kudon tai rupean piirtelemään, menemme pitkälle kävelylle ja hölläilemme vaan. Joinain päivinä saatamme mennä kavereiden kanssa illalla terassille tai sitten pelaamaan Bohnanzaa (se on muuten loistava peli, suosittelen!). En yleensä perusta lautapeleistä, mutta tuossa kyllä on sitä jotain.

Maalaamisen ja piirtämisen lisäksi olen tosiaan kutonut. Olen ennen ollut äärettömän laiska katsomaan vaatteita, kenkiä tai muitakaan asusteita, mutta viimeaikoina päässäni on vissiin niksahtanut, sillä olen muun muassa alkanut hirveästi himoita uutta hattua. Olen jo vuosikaudet pärjännyt yhdellä äidiltä saamallani lippiksellä ja yhdellä korvat palelluttavalla pipolla. Viime vuonna isäni tosin antoi minulle Euromasterin pipon, mutta... noh, sanotaan vaikka näin, että se ei ole kovin tyylikäs (sori, iskä). Tartuin siis puikkoihin ja kudoin itselleni uuden pipon. 
Nappipipo
Piposta tuli mielestäni tosi kiva, eikä ohjekaan ollut kovin vaikea. Sovelsin ohjetta, joka löytyy täältä. Kudoin vahingossa nappien kohdalta sileää neuletta, vaikka olisi pitänyt kutoa ainaoikeinneuletta, joten se on ihan erilainen kuin kuvassa. Ajattelin vielä erikseen kutoa siihen ainaoikeinneuleella tehdyn läpän, jonka ompelen kiinni. Jos siis viitsin, saa nyt nähdä.

Pipon kutomisen jälkeen tajusin, että herranjestas, minulla alkoi juuri kesäloma ja käytän sen talvivaatteiden tekemiseen. Tuijotin venynyttä, virttynyttä ja likaista lippistäni ja ymmärsin, että on uuden kesähatun aika. Olen aina halunnut sellaisen fedora-mallisen hatun, mutten ole koskaan hankkinut sitä, koska tuntui että kaikilla on sellainen. Pohdiskelin kuitenkin, että ei tässä mitään hipsteri-hirmuja olla, joten voi sitä välillä mennä virran mukanakin. Seuraavana päivänä lähdin etsimään hattua ja kiersin lähellä olevat vaatekaupat, supermarketit ja tavaratalot, mutta en löytänyt ainuttakaan fedoraa mistään. Ne ovat kuulemma menneet muodista.

Kun seuraavana aamuna heräsin, päätin TEHDÄ ITSE FEDORAN! Ja vieläpä sanomalehdistä. Taisin olla aika unenpöppörössä. Toivoisin, että voisin syyttää tästä kuningasideasta humalaa tai jotain mitä yleensä tykätään syyttää, mutta ei. Minulle nämä oivallukset tulevat lähes aina aamuisin, kun olen vasta herännyt. Olin  siis täysin selvänä, ainoastaan älyttömän väsyneenä. Askartelin sitten koko päivän fedoraa sanomalehdistä ja liimasta, eikä minulla ollut edes mitään mistä ottaa mallia. Lopputuloksen voinette arvata:
Hyödytön, tyylitön ja "taiteellinen" luomukseni
En todellakaan tajua, mitä päässäni tuolloin liikkui... tein siis hatun, joka ei kestä sadetta, katseita tai oikeastaan mitään muutakaan. Kohta varmaan päätän alkaa kutoa verhoja tai tekemään sanomalehdistä lampunvarjostimia. Hattu on jo valmiiksi niin törkeän näköinen, että joku päivä ostan hirveästi kaikkia hileitä ja kimalteita, ja teen tuosta virallisen party hat -asusteeni.
Kävin vielä varmuuden vuoksi eräässä kaukaisemmassa marketissa etsimässä fedoraa ja viimeinkin löysin sellaisen. Se oli 60 prosentin alennuksessa ja maksoi näin ollen vain viisi euroa. Happy ending.

Limppu sai hattunsa. Olen ihan oikeasti tosi iloinen tuosta hatusta, otin tuon kuvan vaan äsken ja väsyttää, joten näytän aika angstiselta :D
Nyt voin kyräillä kaikkia tyylikkäästi!
Kesäloma on siis ollut hattujen täyteistä aikaa. Myös gradua olen aloitellut jonkin verran, mutta koska se tulee olemaan kyselytutkimus, on minun ollut aika hankalaa päästä johdantoa pidemmälle. Ainoa tilausjonossa oleva maalauskin lähenee loppusuoraa ja niinpä minulla on aikaa aloittaa uusi itsesuunnittelemani maalaus. Annan vinkin, että aihe liittyy dodoihin, muuta en vielä paljasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiallista kielenkäyttöä sitten : )

Kiitos kommentista, tulen iloiseksi siitä!